Najczęstsze błędy i niedopatrzenia w firmie

5 (100%) 1 vote

Tempo, z jakim rozwija się współczesny świat przekłada się także na wiele aspektów codziennego funkcjonowania. To już nie tylko zwiększona intensywność życia, ale także znaczne przyśpieszenie procesów biznesowych. A jak mówi popularne przysłowie – „Gdzie się człowiek śpieszy, tam się diabeł cieszy”…

Jakie są najczęstsze błędy w firmie?

Błędy i niedopatrzenia to powszechność niemal w każdej firmie. Nie unikają ich nawet korporacyjni giganci, którzy na logistykę biznesu przeznaczają znaczne sumy.  Wśród wielu firmowych grzechów jednym z najczęstszych jest niewłaściwe zabezpieczenie firmowych danych. Szczególnie istotne jest to na wysokim szczeblu, gdy w grę wchodzą interesy opiewające na setki tysięcy złotych oraz najbardziej intymne tajemnice przedsiębiorstwa.

Wyciek i utrata danych jest jedną z najczęstszych przyczyn prowadzących do problemów organizacyjnych, prawnych i finansowych danego przedsiębiorstwa. Na taki stan rzeczy składa się wiele czynników:

  • Błędy w zabezpieczeniach – większość firm jest na stałe podłączona do internetu. Implikuje to jednak konieczność właściwego zabezpieczenia dostępu do informacji przesyłanych wewnątrz firmy. Ważnym jest, aby pamiętać o np. oprogramowaniu antywirusowym, nowoczesnym routerze czy aplikacjach typu firewall
  • Brak polityki zarządzania hasłami – wiele badań wskazuje, że słabe lub nieregularne zmieniane hasło może być przyczyną poważnego wycieku danych. Z całą pewnością dobrą praktyką nie jest np. używanie jednego hasła dostępu do wielu skrzynek czy aplikacji
  • Błędy organizacyjne – tutaj pojawia się przede wszystkim problem właściwej kontroli pracowników. Przedsiębiorcy muszą zadbać m. in. o to, żeby dokumenty były przesyłane w bezpieczne miejsce, zablokowanie możliwości edycji plików przez osoby niepożądane czy niekorzystanie z zewnętrznych nośników danych (np. karta pamięci, pendrive)
  • Brak systemu – jednym z kluczowych elementów nowoczesnego przedsiębiorstwa są systemy zarządzające różnymi procesami wewnątrz firmy. Może to być choćby obieg dokumentów, poczty firmowej czy CRM przydzielający zadania pracownikom

Dlaczego firmy popełniają błędy?

Oczywistym powodem występowania problemów biznesowym jest czynnik ludzi. Nikt z nas nie jest doskonały, dlatego błędy to, coś, czego w zasadzie nie da się uniknąć. Można jednak minimalizować ich skutki oraz przeciwdziałać ich pojawianiu się na wczesnych etapach organizacji pracy.  Pomocną kwestią są oczywiście odpowiednie procedury, obejmujące m. in. politykę właściwego zabezpieczenia plików, wymuszanie zmiany haseł, konieczności aktualizowania oprogramowania, czy niszczenia starych nośników danych elektronicznych.

Niestety, wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że błędy w zarządzaniu firmą przekładają się później na błędy pracowników. Niejasny model zarządzania, brak kontroli, niestosowanie się do dobrych praktyk i metod zarządzania – to przyczyny, które wyraźnie wpływają na zahamowanie rozwoju pracownika oraz pobudzanie odpowiedzialności i wyrobienia się właściwych nawyków.

Warto odpowiednio wcześniej zadbać o to, żeby osoby pracujące wewnątrz przedsiębiorstwa potrafiły stosować się do standardów bezpieczeństwa oraz pracy.