Na pozycjonowanie stron składa się wiele rozmaitych procedur, a jednym z jego ważnych elementów są słowa kluczowe. Pozycjonowanie na odpowiednie słowa kluczowe nie jest jednak łatwe, szczególnie jeżeli mowa o pozycjonowaniu long tail.
“Długi ogon” kontra “krótki ogon” – czym się różnią?
Pozycjonowanie long tail, czyli na tzw. “długi ogon” opiera się na znacznie dłuższych frazach kluczowych, niż ma to miejsce w przypadku “krótkiego ogona”, najczęściej zawierającego 1-2 słowa.
Jak pokazują badania, internauci wpisują w wyszukiwarkę zapytania bardzo krótkie, jak i takie, które są w zasadzie pełnymi zdaniami czy równoważnikami zdań.
Pozycjonowanie long tail polega na odkryciu tego, jakie szczegółowe frazy są wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę, po czym zapytania te wykorzystuje się przy pisaniu tekstów i działaniach SEO.
Long tail – pozycjonowanie trudniejsze, lecz zarazem skuteczniejsze
Pozycjonowanie long tail jest o wiele trudniejsze od polegania na “krótkim ogonie”, gdyż niezwykle trudno jest odkryć często bardzo rozbudowane frazy kluczowe, a do tego używając ich, zawęża się liczbę osób, które będą chciały wejść na stronę.
To jednak właśnie to zawężenie działa tutaj na największą korzyść właścicieli stron, gdyż osoby formułujące takie szczegółowe zapytania są już w zasadzie zdecydowane na poczynienie kroków w kierunku rozwiązania swoich problemów i realizacji swoich potrzeb i zachcianek. Pozycjonowanie long tail daje więc o wiele większy odsetek konwersji niż w przypadku pozycjonowania na “krótki ogon”.
Pozycjonowanie jednak posiada jedną wadę, jaką są trudności w odnalezieniu odpowiednich długich fraz kluczowych gwarantujących sukces. Ich znalezienie wymaga o wiele więcej trudu, niż ma to miejsce w przypadku tych krótszych.
Dobre narzędzia i research to podstawa
W pozycjonowaniu long tail (sprawdź https://digitalhill.pl/uslugi/pozycjonowanie-long-tail/) ogromną rolę gra poszukiwanie słów kluczowych, dlatego też powinno się używać profesjonalnych narzędzi, które pozwolą znaleźć takie frazy, które zapewnią największy sukces.
Przed poszukiwaniem takich słów, trzeba się przede wszystkim zastanowić, jaka grupa docelowa jest interesująca dla danego biznesu lub przedsięwzięcia, a więc powinno się stworzyć profil idealnego klienta, żywo wyobrażając sobie jego problem. Pomagają w tym między innymi mapy myśli, czyli diagramy pozwalające na rozrysowanie problemu, podczas którego generują się kolejne pomysły.
Dysponując profilem klienta, można już korzystać z różnych narzędzi pomocnych przy odnajdywaniu słów kluczowych, a ma się tu spory wybór, gdyż istnieją zarówno darmowe, jak i płatne rozwiązania.
Jeżeli posiada się odpowiedni budżet, najlepiej jest skorzystać z płatnych narzędzi, które wiążą się z łatwym i szybkim odkrywaniem interesujących fraz, jednak i narzędzia darmowe mogą wiele zdziałać, konsumując jednak spore ilości czasu, gdyż czasami trzeba poświęcić go kilkanaście razy więcej, by z ich pomocą osiągnąć efekt.
Poza samymi narzędziami warto też przeczesywać fora internetowe i grupy w social mediach, na których przebywa dana grupa docelowa, by odkryć, w jaki sposób wypowiada się ona o produktach i usługach, jakiego języka używa, a często wśród jej wypowiedzi znajdzie się też sporo fraz, które okazują się być doskonałymi słowami kluczowymi, więc warto je sobie zapisywać, chociażby w arkuszu kalkulacyjnym, aby potem przy użyciu profesjonalnych narzędzi sprawdzić ich wartość.
Zalety pozycjonowania long tail są nie do przecenienia, a gdy się je poprawnie przeprowadzi, staje się ono potężnym narzędziem.